Waarde website bepalen

Het berekenen van de waarde van een website is minder eenvoudig dan de waardebepaling van een webshop. De reden hiervoor is dat bij websites geen directe omzetten of winsten kunnen worden herleid zoals dat bij een webshop het geval is. In de meeste gevallen genereren websites echter wel harde resultaten, maar dan op een indirecte wijze. Ze genereren bijvoorbeeld leads die via leadformulieren of telefonisch binnenkomen, ze zorgen voor contact met de doelgroep wat uiteindelijk kan leiden tot opdrachten en ze kunnen bijdragen aan de opbouw van online autoriteit en merkvoorkeur. Meestal combineren ze harde (leads, abonnementen, offerte aanvragen) en zachtere doelen (zoals nieuwsbrief aanmeldingen, informatie vragen, downloads) die uiteindelijk wel van groot belang zijn voor de bedrijfsgroei.

De stappen om de waarde van een website te bepalen

De volgende stappen worden doorlopen om de waarde van een website te berekenen. Deze methode, ontwikkeld door Paul Haarman, is in detail beschreven in het boek Website Valuation en ook op DEZE PAGINA vindt u daar mee info over.

  1. Attributie van resultaten
  2. Kwantitatieve berekening op basis van resultaten
  3. Kwalitatieve berekening op basis van de relatieve gezondheid van de website op basis van de 5 Website Waarde Bepalers (Organische sterkte, Online Autoriteit, Technische sterkte. Online acquisitie sterkte, Conversiesterkte)
  4. Berekening gewogen multiplier per Website Waarde Bepaler
  5. Berekening totale geschatte waarde website

Attributie als startpunt

De eerste vraag die opkomt bij het bepalen van de waarde van een website is de mogelijkheid tot attributie. Kunnen de harde en/of zachte doelen van de website omgezet worden in harde doelen als omzet en winst? Wanneer een goede attributie van resultaten over de verschillende kanalen plaatsvindt is dit zeker mogelijk. Via interne orderafwikkeling pakketten of CRM systemen kunnen de opdrachten herleid worden naar de bron van herkomst. Heeft de website een belangrijke rol gespeeld in de opdracht en hoeveel gewicht mogen we aan de tussenkomst van de website hangen? Dat zijn allemaal belangrijke vragen die in de praktijk niet altijd 100% zwart/wit beantwoord kunnen worden maar vaak komen we wel goed in de richting.

Wanneer de attributie van resultaten is uitgevoerd kan verder gegaan worden met het stappenplan van waardebepaling.

Bekijk hier de stappen van de waardebepaling van een website

Wat als attributie moeilijk of onmogelijk is?

Dat kan het geval zijn bij websites waarbij de resultaten van doelen zoals leads niet worden bijgehouden. Vaak is het online aanvraagformulier wel als doel aangemerkt in Analytics maar de telefonische opdrachten worden niet toegewezen aan kanalen. Er kan dan eventueel wel op andere wijzen een berekening gemaakt worden (bijv. percentage bezoeken Contactpagina), maar we komen dan wel veel meer ruis tegen op ons pad. In die gevallen kunnen we beslissen hoe we verder gaan met de berekening, slaan we de kwantitatieve waardebepaling over en gaan we direct verder met de kwalitatieve waardebepaling of werken we met de minder optimale attributiegegevens?

Er zijn ook legio gevallen waarbij attributie in het geheel niet mogelijk is. Denk aan pure informatie websites zoals blogs of wiki sites. In sommige gevallen genereren deze websites advertentie inkomsten maar die staan vaak niet in verhouding tot de impact die deze websites maken in de markt.

Waarde bepalen website bij informatie-websites

Een deel van de websites is niet gericht op het halen van bedrijfsresultaten. Ze genereren geen leads omdat er geen producten of diensten worden aangeboden. Hun primaire doel is het delen van informatie, soms met als secundair doel het genereren van advertentie inkomsten. Hebben deze websites dan geen waarde? Zeker wel, afhankelijk van de impact die zij hebben op hun markt. Deze websites kunnen bijzonder interessant zijn voor bedrijven die in dezelfde markt actief zijn maar wel een verdienmodel hanteren. Zo is een blog over keukens interessant voor een keukenfabrikant.

In deze gevallen wordt alleen een kwalitatieve waardebepaling gemaakt op basis van de 5 Website Waarde Bepalers:

  1. Organische sterkte
  2. Online autoriteit
  3. Technische sterkte
  4. Online acquisitie sterkte
  5. Conversiesterkte

We introduceren daarbij de Potentiele Koper als uitgangspunt. Welke prijs zou een potentiele koper in deze markt willen betalen op basis van de relatieve sterkte van de website? De berekening volgt dan het stappenplan van de kwalitatieve waardebepaling met het oog op een mogelijke kopende partij. Die kopende partij wordt in het taxatierapport ook mede gedefinieerd (uit welke hoek zou deze kunnen komen?).

Praktische uitvoering website taxatie

  1. Eventuele vrijblijvende afspraak op uw bedrijfsadres
    Afhankelijk van het belang van de website taxatie wordt eerst een vrijblijvende afspraak gemaakt waarbij het doel van de waardebepaling en de wijze van werken wordt besproken. Dit gesprek is niet noodzakelijk maar in sommige gevallen wel aan te raden.
  2. Vragenlijst resultaten en website gegevens
    Na goedkeuring van de offerte ontvangt u een vragenlijst waarin ingegaan wordt op zaken als omzet, winst, advertentiekanalen, social media inspanningen en andere zaken die van belang kunnen zijn. Verder wordt toegang tot Google Analytics of een ander analysepakket gevraagd alsmede ingang tot online advertising platforms (zoals Google Ads of Facebook advertising accounts).
  3. Kwantitatieve en kwalitatieve berekening waarde website
    In deze stap volgt de uiteindelijke berekening van de geschatte waarde wan de website. Eventueel wordt hierin samengewerkt met uw externe accountant (kosten zijn voor u) of met interne medewerkers voor de kwantitatieve berekening, Een andere optie is dat we zelf de kwantitatieve berekening uitvoeren op basis van 1 of 2 vuistregels (x maal omzet of x maal nettowinst). Daarna volgt de kwalitatieve waardebepaling van de website.
  4. Rapportage van de berekening
    De gehele berekening van de waarde van de website wordt samengevat in een rapport waarin de werkwijze stapsgewijs wordt toegelicht. Dit rapport wordt aan de opdrachtgever overhandigd.