Waarde webshop bepalen

Bij de berekening van de waarde van een webshop staan de resultaten van de webshop centraal. Een webshop zorgt, in tegenstelling tot een website, voor directe resultaten in omzet en winst.

Toch geeft die directe berekening (of kwantitatieve berekening zoals wij dat noemen) niet het complete beeld wanneer het om de waarde gaat. Het gaat er ook om te kijken hoe die resultaten tot stand zijn gekomen. Daartoe wordt een kwalitatieve waardebepaling toegevoegd waarmee we als het ware onder de motorkap van de webshop kijken. Centrale vragen zijn zaken als de ontwikkeling van het organisch verkeer, de wijze waarop traffic en conversies worden gegenereerd en de toekomstbestendigheid van de resultaten.

De 5 Website Waarde Bepalers die het verschil maken

Naast de directe harde resultaten als omzet en winst zijn de volgende 5 factoren van groot belang voor de relatieve sterkte of zwakte van de webshop:

  1. Organische sterkte
  2. Online autoriteit
  3. Technische sterkte
  4. Online acquisitie sterkte
  5. Conversiesterkte

Deze Website Waarde Bepalers worden middels een kwalitatieve gewogen berekening als extra waarde (positief of negatief) overgeslagen op de kwantitatieve waarde van de webshop.

Die kwantitatieve waarde wordt berekend op basis van een waardeberekening zoals die gangbaar is bij het bepalen van de waarde van een bedrijf. In de praktijk kan uw eigen accountant of financiële afdeling hier een berekening op loslaten of de berekening wordt middels 1 of 2 vuistregels door WebWorth Partners opgenomen.

De stappen om de waarde van een webshop te berekenen

De volgende stappen worden doorlopen om de waarde van een webshop te berekenen. Deze methode, ontwikkeld door Paul Haarman, is in detail beschreven in het boek Website Valuation en ook op DEZE PAGINA vindt u daar mee info over.

  1. Kwantitatieve berekening op basis van resultaten
  2. Kwalitatieve berekening op basis van de relatieve gezondheid van de webshop op basis van de 5 Website Waarde Bepalers (Organische sterkte, Online Autoriteit, Technische sterkte. Online acquisitie sterkte, Conversiesterkte)
  3. Berekening gewogen multiplier per Website Waarde Bepaler
  4. Berekening totale waarde webshop

Waarde website: Een symbiose van directe resultaten en onderliggende krachten

De benadering van de taxatie van een webshop ligt dus zowel in de directe resultaten die de webshop oplevert en de onderliggende factoren (de 5 Website Waarde Bepalers) die hiervoor zorgen. In de analogie van de auto volstaat het niet om alleen naar de historie en de kilometers te kijken die de auto heeft gereden, het gaat er ook om of de motor nog in staat is om vele kilometers te maken en de vraag of er al geen roestvorming op de carrosserie aan het ontstaan is.

Vergelijken we de webshop met een winkel (en waarom zouden we dat niet doen?), dan moeten we zowel naar de inrichting en het assortiment van die winkel kijken als naar de locatie en de verwachting van de traffic-ontwikkeling van het winkelend publiek. Dat doen we met deze kwantitatieve en kwalitatieve waardebepaling van een webshop ook.