Waardebepaling website of webshop

Het bepalen van de waarde van een website of webshop is niet altijd een eenvoudige klus. Direct wordt al het onderscheid gemaakt tussen webshop en website waarbij de resultaten van een webshop vaak eenduidiger zijn te bepalen dan die van een website. De webshop genereert immers omzetten die direct aan de waarde gerelateerd kunnen worden. Bij een website is dat niet het geval, die genereert vaak leads en klantcontacten die in een later stadium leiden tot opdrachten.

Eén methodiek voor waardebepaling

Hoewel website en webshop dus wezenlijk van elkaar verschillen en er per afzonderlijke website/webshop ook reusachtige verschillen kunnen zijn wordt toch gebruik gemaakt van een zelfde systematiek van waardebepaling. Die methode van waardebepaling is in 2014 door Paul Haarman ontwikkeld na een lange studie van data van meer dan honderd websites en webshops. In 2018 verscheen hier het boek Website Valuation over, geschreven door Paul Haarman en uitgegeven via alle Amazon shops. Het gaat te ver om de gehele methodiek hier uit te leggen maar de kern van de waardebepaling ligt in de 5 Website Waarde Bepalers:

  1. Organische sterkte
  2. Online autoriteit
  3. Technische sterkte
  4. Online acquisitie sterkte
  5. Conversie sterkte

Zowel bij websites als bij webshops spelen deze 5 factoren een waardebepalende rol waarbij ze een EXTRA sterkte of zwakte geven over de al berekende waarde via een kwantitatieve methode. Die kwantitatieve of financiële methode is gebaseerd op de directe of zo direct mogelijk te bepalen waarde op basis van een keuze van een rekenmethode of vuistregel (zoals x maal omzet of winst). De volgorde is dan ook als volgt:

Waarde kwantitatieve methode vermenigvuldigd met de multiplier van de 5 Website Waarde Bepalers = Geschatte waarde website

Stappen in waardebepaling website of webshop

De volgende volgorde van waardebepaling wordt idealiter doorlopen:

1. Attributie van direct toewijsbare resultaten van website of webshop

Natuurlijk is dit bij een webshop veel makkelijker dan bij een website. Bij de laatste komt het vraagstuk van attributie om de hoek kijken. In bepaalde gevallen kan bij een goed CRM of orderverwerkingssysteem op een goede wijze attributie van resultaten bepaald worden. In andere gevallen is dat niet het geval. Als dat laatste het geval is wordt direct overgegaan naar de kwalitatieve waardebepaling van de 5 Website Waarde Bepalers.

2. Kwantitatieve of financiële berekening waarde

Er zijn diverse manieren om de waarde van een bedrijf of activa te berekenen. De volgende methode zijn gangbaar:

  • Discounted Cash Flow berekening
  • Rentabiliteitswaarde
  • Intrinsieke waarde
  • Vuistregels zoals x maal de nettowinst of x maal de jaaromzet

In de praktijk bepalen de marktpartijen afzonderlijk welke methode wordt gekozen. Voor mijn werk als taxateur van website of webshop laat ik deze exercitie over aan de marktpartij (koper of verkoper) en haar adviseur of accountant. Wanneer nog geen gebruik wordt gemaakt van een adviseur of accountant hanteer ik op basis van input van de klant een combinatie van 2 vuistregels.

3. Kwalitatieve berekening waarde

Dit is het deel waarin mijn expertise als website taxateur een rol speelt. Het uitgangspunt is de financiële waarde die berekend is in stap 2. Nu is het zaak dieper naar de website of webshop te kijken. De website wordt aan de hand van de 5 Website Waarde Bepalers grondig onderzocht. Al deze 5 waardebepalende factoren zijn van invloed op de toekomstige waarde van de website. Door onder de “motorkap” van de website te kijken kunnen we ons een beeld vormen van de sterkte van deze motor en haar drijvende kracht. Het gaat dan om EXTRA KRACHTEN die nog niet zichtbaar zijn in de resultaten. Belangrijk om op te merken: het kan ook gaan om EXTRA ZWAKTES die de resultaten in de toekomst negatief beïnvloeden.

Gewichten toekennen
Niet elke Website Waarde Bepaler is even belangrijk. Dat scheelt overigens per website of markt. De eerste taak is dan ook op een onderbouwde wijze gewichten toe te kennen aan de 5 Website Waarde Bepalers. Overigens zit hier wel een algemene trend in, de enen Website Waarde Bepaler is belangrijker dan de andere. Zo heeft online autoriteit altijd een hoger gewicht dan technische sterkte.

Bepalen van de multiplier per Website Waarde Bepaler
Elke Website Waarde Bepaler wordt onderzocht op haar kracht of zwakte. Uiteindelijk leidt dit tot een multiplier die positief of negatief is. Een positieve multiplier (groter dan 1) verhoogt de waarde die uit de kwantitatieve berekening voortvloeit, een negatieve multiplier (kleiner dan 1) verlaagt de waarde die uit de financiële berekening is gevloeid.

4. Berekening gewogen multiplier per Website Waarde Bepaler

Uiteraard volgt uit stap 3 een multiplier per Website Waarde Bepaler. Deze vermenigvuldigen we met de gewichten die we aan elke Website Waarde Bepaler hebben toegekend. We krijgen dan een gewogen multiplier per Website Waarde Bepaler.

5. Berekening totale waarde website of webshop

Nu kunnen we een totaalwaarde van de website of webshop bereken door van alle gewogen multipliers 1 totale gewogen multiplier te berekenen en deze te vermenigvuldigen met de waarde uit de kwantitatieve of financiële berekening. Deze kwalitatieve multiplier geeft dus de extra kracht of zwakte van de website aan die nog niet in de financiële waarde is inbegrepen.

De eindformule wordt dan:

Waarde website of webshop is: 

Kwantitatieve waarde vermenigvuldigd met Kwalitatieve multiplier

Verschillen website en webshop

Zoals we al aangaven zijn de directe resultaten bij een webshop makkelijker te berekenen. We kunnen een overzicht van omzetten en winsten herleiden uit de webshop bestellingen. Bij een webshop is die financiële berekening dan ook erg belangrijk. Maar ook dan zou u uzelf tekort doen wanneer alleen die waarde wordt gehanteerd. Ook bij een webshop zitten er vele verborgen zaken in de data opgesloten die nog niet tot directe resultaten nu hebben geleid. Soms lijken de resultaten goed en zien we een opwaartse lijn die zich lijkt door te zetten. Wanneer we echter dieper in de website en haar resultaten kijken zien we vaak zaken die een dergelijke trend niet rechtvaardigen. Dat kan uiteraard beide kanten opgaan, een onderwaardering op basis van een kwantitatieve methode of een overwaardering ervan. In een aparte pagina ga ik daar dieper op in.

En als er geen directe resultaten zijn?

Veel websites die geen ecommerce doelen hebben genereren geen directe financiële resultaten. Maar de meeste website dragen wel degelijk substantieel bij tot de bedrijfsresultaten. Denk aan het genereren van leads of aanvragen voor een bepaalde dienstverlening. Websites genereren vaak ook vele “zachte” doelen zoals nieuwsbrief aanmeldingen, downloads, proefabonnementen etc. In die gevallen is het mogelijk om middels een attributieberekening toch met harde cijfers te kunnen rekenen. In dat geval kunnen we de hierboven vermelde stappen gewoon volgen.

Er zijn echter ook websites die vooral gericht zijn op informatie. Denk aan blogs of nieuws sites of wiki-sites. Soms zijn hier betaalde abonnementen als verdienmodel toegevoegd, soms worden advertenties geserveerd en soms is er geen actief verdienmodel actief. In alle gevallen kan zo’n website wel degelijk een substantiële waarde hebben. Voor een toekomstige koper kan zo’n website precies passen in haar online strategie. In die gevallen wordt alleen met een kwalitatieve berekening gewerkt. In een aparte pagina ga ik hier nog wat dieper op in.

LEES MEER OVER HET BEREKENEN VAN DE WAARDE VAN EEN WEBSITE

Overzicht van waarde berekening website

Hieronder geef ik in een schematisch overzicht de stappen weer per website vorm, met of zonder directe resultaten, wel of niet toewijsbaar.

Webshop of ecommerce platform
Website met toewijsbare resultaten
Website zonder toewijsbare resultaten
Financiële berekening
Attributie resultaten
Schatting sterkte per Website Waarde Bepaler
Bepalen wegingsfactoren Website Waarde Bepalers
Financiële berekening
Multiplier aanwijzen per Website Waarde Bepaler (wanneer van toepassing)
Bepalen relatieve sterkte per Website Waarde Bepaler
Bepalen wegingsfactoren Website Waarde bepalers
Berekening geschatte waarde website
Multiplier aanwijzen per Website Waarde Bepaler
Bepalen relatieve sterkte per Website Waarde Bepaler
Berekening geschatte waarde webshop
Multiplier aanwijzen per Website Waarde Bepaler
Berekening geschatte waarde website