Digital M&A advisering

Wat is Digital M&A

Digital M&A is de discipline binnen het vakgebied van Fusies & Overnames wat zich bezighoudt met het adviseren en begeleiden van fusies en overnames waarbij digitale activa een belangrijke rol spelen. Kerntaken zijn het waarderen van digitale activa en het onderzoeken naar de meerwaarde die deze digitale activa opleveren na een fusie of overname.

De M&A markt in beweging

De markt voor fusies & overnames is altijd in beweging. Op zoek naar groei, het verminderen van risico’s, het verbeteren van de performance, het versterken van de weerbaarheid, proberen grip te krijgen op de markt van de toekomst. Waar het vooral om draait is de toegevoegde waarde die een overname of fusie gaat opleveren. In die zin is er niets veranderd.

Maar de markt zelf is wel veranderd, en hoe! Het digitale deel van een bedrijf is vaak mede- of allesbepalend voor de waarde van een bedrijf. Fysieke activa als gebouwen en winkelpanden, historische cijfers, de kennis van medewerkers, het zijn nog allemaal belangrijke pijlers waaruit een bedrijf haar bestaansrecht opbouwt. Maar in onze digitale wereld van vandaag en morgen neemt haar belang met rasse schreden af. De nieuwe uitdaging in fusies & overnames is dan ook digitaal.

Waarom Digital M&A een aparte discipline is?

Tja, eigenlijk is het dat niet. Bij fusies en overnames gaat het erom de extra meerwaarde van een overname te herkennen en deze op de juiste waarde te schatten. Uiteindelijk draait het nog steeds om markten die bestaan uit mensen die producten of diensten kopen of dat nu op een digitale wijze is of fysiek. Het zijn de activa en de middelen die deze transacties tot stand brengen in het digitale landschap die compleet anders zijn dan in de fysieke wereld.

Daar waar het vroeger de winkels in de winkelstraten waren die zorgden voor de distributie en het klantcontact is het nu vaak een website die gelokaliseerd is op vele virtuele straten op het internet, afhankelijk van de zoekopdracht.

Daar waar vroeger vertegenwoordigers en accountmanagers  hun zakelijke klantcontacten onderhielden en de orders “scoorden” komen nu de leads binnen op de bedrijfswebsite en worden die in de back office verder afgewikkeld.

Met die verandering in klantcontact zijn nieuwe digitale activa ontstaan in de vorm van websites, apps, webshops, online platforms, job boards, blogs, online fora, zoekmachines, sociale media, videokanalen en ga zo maar door. In die digitale activa vinden transacties plaats, komen vraag en aanbod bij elkaar of wordt informatie uitgewisseld. Nog vaak worden deze als middelen of communicatie uitingen beschouwd. Dat zijn ze zeker niet, het zijn digitale activa die hun eigen waarde hebben. Ze zijn weliswaar niet tastbaar, maar de resultaten die ze opleveren zijn dat wel. De uitdaging is om ze goed te begrijpen én ze op de juiste waarde te schatten. Dat vergt kennis van die digitale activa en begrip over de toekomstige waardebijdrage die ze in zich bergen. Daartoe is specialistische kennis over digitale activa onontbeerlijk en die kennis is vaak niet of onvoldoende aanwezig bij de huidige M&A marktpartijen. Dat is geen schande overigens. Alle disciplines die de traditionele M&A partijen beheersen blijven van even groot belang in het proces. Er wordt echter een extra veld toegevoegd, digitale waarde.

Een bedrijfs- of winkelpand kan relatief eenvoudig getaxeerd worden. Evoluties in omzet en klantgroei kunnen in de fysieke wereld relatief makkelijk op basis van historische cijfers geëxtrapoleerd worden. Bij digitale activa is dat een andere uitdaging. Historische gegevens zijn belangrijk, maar zeggen veel minder over de toekomst bij digitale activa. Daar zit de toekomstige waarde vaak opgesloten in de dynamiek van de digitale activa zelf. De digitale vliegwielen draaien sneller en met veel meer kracht, zowel in positieve als negatieve zin. Een andere uitdaging is de attributie van resultaten, zeker in omni-channel omgevingen. Welke kanalen zorgen voor welke resultaten? Dat kan een wereld van verschil maken bij overname processen.

Advies bij overnames en investeringen met een digitale component

WebWorth Partners staat alle spelers binnen het fusie- en overnametraject bij met specialistische kennis over digitale activa en hun bijdrage in het investeringsproject, de fusie of overname. De kern van dit advies betreft het waarderen van digitale activa en het onderzoeken en rapporteren van de sterke en zwakke punten met oog op de toekomst.