Dit is het deel waarin mijn expertise als website taxateur een rol speelt. Het uitgangspunt is de financiële waarde die berekend is in stap 2. Nu is het zaak dieper naar de website of webshop te kijken. De website wordt aan de hand van de 5 Website Waarde Bepalers grondig onderzocht. Al deze 5 waardebepalende factoren zijn van invloed op de toekomstige waarde van de website. Door onder de “motorkap” van de website te kijken kunnen we ons een beeld vormen van de sterkte van deze motor en haar drijvende kracht. Het gaat dan om EXTRA KRACHTEN die nog niet zichtbaar zijn in de resultaten. Belangrijk om op te merken: het kan ook gaan om EXTRA ZWAKTES die de resultaten in de toekomst negatief beïnvloeden.
Gewichten toekennen
Niet elke Website Waarde Bepaler is even belangrijk. Dat scheelt overigens per website of markt. De eerste taak is dan ook op een onderbouwde wijze gewichten toe te kennen aan de 5 Website Waarde Bepalers. Overigens zit hier wel een algemene trend in, de enen Website Waarde Bepaler is belangrijker dan de andere. Zo heeft online autoriteit altijd een hoger gewicht dan technische sterkte.
Bepalen van de multiplier per Website Waarde Bepaler
Elke Website Waarde Bepaler wordt onderzocht op haar kracht of zwakte. Uiteindelijk leidt dit tot een multiplier die positief of negatief is. Een positieve multiplier (groter dan 1) verhoogt de waarde die uit de kwantitatieve berekening voortvloeit, een negatieve multiplier (kleiner dan 1) verlaagt de waarde die uit de financiële berekening is gevloeid.